Äger man ett hotell så har man händerna fulla. Man kan vara så mitt upp i att driva företaget att det blir svårt att se när det krävs förändring.
Området
Placeringen av hotellet påverkar helt klart vad man kan ta för priser och vilka kunder man söker efter. Är man nära en flygplats eller tågstation är det perfekt att inrikta sig på turister och pendlare. Då behöver man inte ha överdriven lyx och jättestora rum. Kanske kan man dela upp större rum och göra flera små rum istället? Sådana designändringar kan man så klart inte göra själv bara så där.Området kan också förändras över tid. På tio kan ett populärt område bli en slum och det gäller att ändra hotellets image beroende på hur området förändrats. Men ser man att detta händer kan man kontakta företag som PMIAB som renoverar hotell och höra om de kan ge några förslag på passande förändringar.
Kunderna
Har det blivit svårare att få in kunder måste man se över varför? Det går inte bara att göra mer reklam, men måste erbjuda rätt säker till sina kunder.Eller så kanske det är dags att byta kundsegment? Har man varit mera inriktad på pendlare kan man istället göra om och rikta reklam mot barnfamiljer. Erbjud gratis extrasäng i dubbelrum så familjen kan sova tillsammans och ändra priserna och se om detta gör någon skillnad.Försök att få kontakt med kunderna och ställ några snabba frågor. Gör en marknadsundersökning i hopp att lista ut varför kunderna har slutat strömma in. Man kan inte lösa några problem förrän man vet varför problemet uppstod.